Pages

Disable right click

Friday 16 March 2012

Yang mulia tuan pengerusi majlis, barisan panel hakim yang arif lagi bijaksana, penjaga masa yang setia seterusnya guru-guru dan rakan-rakan seperjuangan sekalian.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Berjalan-jalan ke Tanjung Jara,

Bermain pasir bersama rakan,

Tahun Kedukaan Nabi Muhammad pilihan cerita,

Mari bersama kita dengarkan.

Tuan-tuan dan puan-puan sekalian,

Tersebutlah kisah suatu cerita,

Nabi Muhammad sendirian berduka,

Bapa saudaranya meninggal dunia,

Isteri baginda pun pergi jua .

Rakan-rakan sekalian,

Nabi Muhammad SAW mengalami tahun dukacita yang amat menyedihkan. Peristiwa dukacita itu adalah wafatnya dua orang yang sangat dicintai dan dikasihi baginda. Pertama, peristiwa wafatnya Abu Talib, seorang bapa saudara, yang memeliharanya sejak kecil, sejak baginda berusia 8 tahun. Beliau jugalah yang sentiasa melindungi dirinya dari pelbagai ancaman jahat kaum musyrik Quraisy.

Ketika awal dakwah Nabi Muhammad, orang-orang musyrik tidak pernah berani menyakiti baginda.

Nabi bersabda : “Orang-orang Quraisy tidak menggangguku dengan hal yang menyakitkan, sehinggalah akhir hayat bapa saudaraku Abu Talib”. Untuk pengetahuan rakan-rakan sekalian, Abu Talib adalah seorang pemimpin Quraisy yang amat disegani, serta memiliki pengaruh yang kuat tehadap kaum Quraiys.

Rakan-rakan yang dikasihi,

Peristiwa kedua terjadi tidak begitu lama setelah wafatnya Abu Talib. Isteri baginda juga iaitu Sayyidatina Khadijah juga telah wafat. Beliau ialah satu-satunya isteri yang mendampingi perjalanan dakwah Nabi sejak usia baginda 25 tahun. Sayyidatina Khadijah adalah isteri yang sangat setia dan sanggup mengorbankan segala apa yang dimilikinya demi Islam. Betapa agungnya kasih sayang Nabi terhadap isterinya sehingga beliau mengatakan :

“Allah tidak menggantikan bagiku seorang isteri seperti Khadijah. Diaorang yang pertama beriman, ketika semua orang mendustakan agamaku.Dia seorang yang paling mengasihi dan mencintaiku, ketika orang-orang membenciku. Dia juga yang mengorbankan segala apa yang dimilikinya demi kebesaran agamaku”.

Rakan-rakan sekalian,

Peristiwa wafatnya dua orang yang amat dicintai Nabi akhir zaman itu, menandakan permulaan “tahun dukacita” baginda. Kesannya, orang-orang kafir bertindak secara terang-terangan mengancam Nabi SAW, kerana dua orang yang melindunginya telah tiada. Mereka tidak segan-segan menghina dan melemparkan tanah atau kotoran pada kepala Nabi, ketika baginda berjalan atau solat.

Pada masa kini, kita dapat melihat ada juga orang kafir di Jerman menghina Nabi Muhammad dengan melukis lakaran kartun baginda di akhbar. Mereka langsung tidak memikirkan sensiviti umat Islam di dunia. Kita sebagai umat Islam harus mempertahankan maruah baginda supaya tidak sewenang-wenangnya mereka menghina Nabi kita.

Rakan-rakan sekalian,

Pengajaran dari cerita ini ialah :

Pertama : Kita hendaklah beriman kepada Allah dengan sebenar-benarnya. Kita juga wajib percaya bahawa Allah Maha Berkuasa untuk menjadikan sesuatu perkara. Tiada perkara yang mustahil dunia ini.

Kedua : Kita juga hendaklah berani untuk berdakwah dan menyampaikan keindahan Islam kepada sesiapa saja.

Ketiga : Janganlah kita mencaci atau menghina orang lain kerana Allah swt akan membalasnya di akhirat kelak. Kita harus menolong mereka yang ditimpa musibah.

Sekian saja cerita saya..Sekian, terima kasih

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...